Alle nieuwe marketing methodes op een rijtje

Posted on

Ik wilde de titel van deze blog eerst ‘marketing methodes uit de 21e eeuw’ maken. Toen bedacht ik mij echter, dat er in de 21e eeuw al van alles veranderd is. Door de technologieën van tegenwoordig, is marketing er ineens heel anders uit gaan zien dan tien jaar geleden. Daarom breng ik jou in deze blog op de hoogte van de meest recente manieren van marketing. Wellicht kun jij deze methodes dan toepassen bij jouw bedrijf. 

Social Media Marketing

Laten we beginnen met de meest voor de hand liggende nieuwe methode: Social Media Marketing. Waarschijnlijk ben jij zelf ook actief op meerdere social media kanalen. Dan weet je als het goed is hoeveel bedrijven tegenwoordig van dit platform gebruik maken om hun product in de schijnwerpers te zetten. Dit kun jij ook heel makkelijk toepassen in je eigen bedrijf. Het voordeel aan social media marketing is dat het helemaal geen geld hoeft te kosten. Een account aanmaken op een app als Instagram of Facebook is helemaal gratis. Daarnaast kun je met aanwezigheid op social media enorm veel jonge mensen trekken die jouw nieuwe klanten kunnen zijn. Is het doelgroep van jouw bedrijf bijvoorbeeld 65+, dan kun je deze vorm van marketing misschien maar beter laten. 

Het inzetten van influencers

Een andere manier van marketing die je steeds vaker tegenkomt, heeft ook te maken met sociale media. Op social media zijn er namelijk een aantal zeer invloedrijke personen: Influencers. Dit zijn social media gebruikers met duizenden of soms wel miljoenen, volgers. De invloed van deze mensen kun je gebruiken voor jouw onderneming. Veel bedrijven sturen bijvoorbeeld gratis producten op naar deze influencers en vragen als tegenprestatie een Instagram post of review of Youtube. De grote influencers zullen hier hoogstwaarschijnlijk geld voor vragen. Mocht je hier niet het budget voor hebben, richt dan je pijlen op de meer beginnende influencers. Deze zijn vaak sneller bereid om een goed woordje te doen voor jouw merk. 

Gebruik maken van zoekmachines

De bovengenoemde twee marketing methodes zijn beide redelijk zichtbaar als je zelf gebruikt maakt van social media marketing. Net iets minder opvallend is het gebruik van zoekmachines voor marketing. Zo maken enorm veel bedrijven gebruik van diensten waardoor ze hoger in zoekmachines komen bij zoekopdrachten. Dit concept heet Search Engine Optimization. Iets meer zichtbaar is het online adverteren door bedrijven. Als bedrijf kun je op bijvoorbeeld Google advertenties plaatsen van jouw product. Hierdoor kunnen mensen sneller overgaan tot aankoop van jouw product als ze iets opzoeken op Google. 

Geef een reactie