Manier om alles straks netjes op te ruimen

Posted on

Het is die tijd van het jaar: we duiken massaal de berging in om alle kerstversiering te vinden. Uiteindelijk komen we die kartonnen doos tegen die het elk moment kan begeven. Ah, daar is de kerstversiering! Elk jaar houd ik me weer voor om alle kerstspullen dit keer wel netjes op te bergen. Doorgaans komt het er echter niet van. Hoe zit dat toch? Dat behandel ik in deze blog. Vervolgens geef ik je gelijk tips om straks na de feestdagen alles weer netjes op te ruimen!

Uitstellen van kerstversiering opruimen

De reden voor dit uitstelgedrag? Tijdens de feestdagen ben je erg blij met alle versieringen. Het voegt immers iets ‘gezelligs’ toe aan de sfeer in huis. Vervolgens laten we het zo lang als (geaccepteerd) mogelijk is de bende hangen. Onder het mom dat het nog niet zo lang geleden kerst is. Voordat je het weet zit je alweer in de derde week van januari en wordt het toch echt wel tijd. Dan ben je eigenlijk al te laat: je gooit gehaast alles weer in die vervallen kartonnen doos. Vervolgens gaat die de berging weer in tot het einde van het jaar en begint de cyclus opnieuw. Dit keer doorbreek ik het!

Slimme opbergers gebruiken

Stiekem weten we allemaal dondersgoed hoe we allerlei spullen netjes en georganiseerd kunnen opruimen. Desondanks schiet er nog wel eens bij in. Om te voorkomen dat ik weer verval in mijn oude patroon, heb ik nu alvast slimme opbergers ingeslagen. Van vouwkratten tot aan kunststof bakken: het is allemaal besteld. Op advies van mijn moeder heb ik een variatie aan slimme opbergers gekocht. Zij had namelijk een goed punt: niet alle versiering berg je op dezelfde manier op. Zo heb ik een paar doorzichtige bakken besteld. Daar ga ik de versiering van de boom in doen. Dan kan ik namelijk direct zien of ik het thema van dit jaar nog leuk vindt of voor vorig jaar ga.

 

De spullen die snel verwikkeld raken of kapot gaan doe ik in extra sterke kunststof bakken. Via het werk van mijn man heb ik deze bakken kunnen bestellen. Eigenlijk zijn ze bedoeld voor de transport en opslag van goederen, maar ze zullen vast en zeker ook uitstekend werken voor het opbergen van de lichtjes. Ten slotte heb ik gisteren nog wat kleine bakjes ingeslagen bij de Action. Deze zijn ideaal voor al die losse frutsels. Je kent het wel: die spulletjes die ontzettend leuk staan, maar altijd verdwijnen in de doos. Uiteindelijk kom je al die rotzooi een aantal jaren later tegen.

Plan van aanpak

Met alleen slimme opbergers ben je er echter nog niet. Vervolgens moet je ook wel een concreet plan hebben. Hoe ga je namelijk alles aanpakken? Ik heb besloten om vooraf de bakken van etiketten te voorzien. Dan weet ik straks in 2020 precies waar alles in moet. Daarnaast heb ik gelijk een paar wekkers en agendameldingen ingesteld. Hierdoor krijg ik begin van het nieuwe jaar genoeg herinneringen wanneer ik moet starten met opruimen. Dat zal wel helpen, toch?

Geef een reactie